BeKinBera

Children and juveniles in the counseling process: An approach on participation, involvement and qualification (BeKinBera)

Project Modality: Research project of the support program »Forschung für die Praxis« [»Research for practice«]

BeKinBera website

Run Time: Since 2013

Brief Description: A microanalysis of counseling processes conducted between adults and children/juveniles to improve psychosocial work with children who have become victims of violence. The approach of this research project primarily focuses on action, i.e. how professionals take into consideration children´s knowledge and abilities (agency) in their daily conversation. How do they deal with expressions, terms, words, language, perspectives and constructions children/juveniles have made about their own lives. Another focus of the project is on communicative strategies employed by actors within their dialogue. Moreover, we aim at deconstructing the construction of »childhood« and the »we-know-all-attitude« of adults/professionals, revealing how children/juveniles are constructed as pedagogical »objects«, and disclosing how children/juveniles are acting, re-acting and talking in these situations.

Innovative Method combination: (1) Methods focusing on conversational and interactional analysis as traditionally used in reconstructive, socio-scientific counseling research. The methods are aiming at reconstructing context-specific requirements associated with particular actions and disclosing interactional structures and preconditions that increase children's chances to take part in communicative processes. (2) The North-American/Canadian counseling approach (established by Michael White and David Epston – theory known as Narrative Therapy) focusing on the development of Personal Agency and the formation of knowledge about the self, which is gained in the form of dialogs. In particular, we employ the Narrative Counseling Approach that, based on White and Epston's theory, is aiming at revealing the hidden potentials of agency – in particular with traumatic experiences.

Publications (in alphabetical order): 

•Goebel-Krayer, Elisabeth & Schulze, Heidrun (2017). Rekonstruktion und Neu-Konstruktion in der Narrativen Supervision und Narrativen Intervision [Reconstruction and re-construction in narrative supervision and narrative intervision]. In Julia Franz, Ute Reichmann & Bettina Völter (Eds.), Rekonstruktiv denken und handeln. Rekonstruktive Soziale Arbeit als professionelle Praxis (Series: Rekonstruktive Forschung in der Sozialen Arbeit, Vol. 14; pp. 183-202). Opladen: Budrich.

• Höblich, Davina, May, Michael & Schulze, Heidrun (2015). Versagte Anerkennung als Ausschlusspraxis Sozialer Arbeit [Denied recognition as a practice of exclusion in social work]. In Kommission Sozialpädagogik (Hrsg.), Praktiken der Ein- und Ausschließung in der Sozialen Arbeit (Series: Veröffentlichungen der Kommission Sozialpädagogik; pp. 107-123). Weinheim: Beltz Juventa.

• Reitemeier, Ulrich, Schulze, Heidrun & Witek, Kathrin (2015). »Wir wissen nicht, wie wir mit diesen Kindern reden sollen« – Forschung für eine kinderrechtsbasierte Gesprächspraxis [»We do not know how to talk to these children« – Research for a children's rights based way of conversation]. Sprachreport, 31(2), 24-32. Online available: http://ids-pub.bsz-bw.de/files/4450/Sprachreport+2015-2_web.pdf [10.12.2016].

• Schulze, Heidrun (2014). BeKinBera erhält Feedback aus der Praxis: Fachkräfte zwischen Theorie und Praxis [BeKinBera receives feedback from practice: Specialized social workers between theory and practice]. Online available: bekinbera.de/tagungen/wiesbaden2014.html [09.03.2015]. 

• Schulze, Heidrun (2014). Handeln, erzählen, verstehen. Bedingungen schaffen für das Sprechen und anerkennende Hören von Kindern, die Gewalt erlebt haben [Act, narrate, understand. To create conditions for narrating and appreciative hearing of children]. systhema, 28(1), 8-33. 

• Schulze, Heidrun (2014). Unsichtbares sichtbar machen. Zur Wiedererschließung von Handlungsfähigkeit traumatisierter Kinder und Jugendlichen im Beratungsprozess [Invisible made visible. Redevelopment of acting capacity in traumatized children and adolescents]. In Michaela Köttig, Stefan Borrmann, Herbert Effinger, Silke Birgitta Gahleitner, Björn Kraus & Sabine Stövesand (Eds.), Wahrnehmen – analysieren – intervenieren. Soziale Wirklichkeiten in der Sozialen Arbeit (Series: Theorie, Forschung und Praxis der Sozialen Arbeit, Vol. 9; pp. 173-184). Opladen: Budrich.

•  Schulze, Heidrun, Bialek, Julia, Witek, Kathrin & Affeld, Judith (in prep.). (Un-)Sichtbarkeit intergenerationeller Machtverhältnisse kommunikativer Sprechhandlungen in pädagogischen Arrangements: Herausforderungen für eine kinderrechtsorientierte und machtsensible Beratungspraxis. In Heidrun Schulze, Davina Höblich & Marion Mayer (Eds.), Macht – Diversität – Ethik in der Beratung. Wie Beratung Gesellschaft macht. Opladen: Budrich. 

• Schulze, Heidrun, Reitemeier, Ulrich & Bialek, Julia (2015). Anregungs- und Anwendungspotenzial gesprächsanalytischer Forschung für eine kinderrechtsbasierte Gesprächs- und Beratungspraxis. Eine mikroanalytische Untersuchung über Beteiligung und Befähigung von Kindern in institutionellen Beratungsgesprächen [Potential to encourage and applicate discourse analytical research for counseling and consultancy practices based on children's rights. A microanalytical analysis of the participation and enabling of children in institutional counseling processes]. Journal für Psychologie, 23(2), 81-112. Online available: http://www.journal-fuer-psychologie.de/index.php/jfp/article/view/379 [09.12.2015]. 

•Schulze, Heidrun & Witek, Kathrin (2014). Beschämung statt Bildung? Wie im Beratungsgespräch aus Missachtungserfahrungen Selbstwirksamkeit konstruiert wird [Humiliation instead of education? How self-efficacy is constructed from experiences of contempt in the counseling process]. Sozial Extra, 38(3), 50-53. 

• Schulze, Heidrun & Witek, Kathrin (2015). Mit Kindern und Jugendlichen über Gewalt sprechen. Reflexion eines Forschungsprojektes mit Schulklassen und Überlegungen für die Praxis [Talking about violence to children and adolescents. Reflection of a research project with school classes and considerations for practice]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 10(3), 345-351. Online available: http://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/download/20189/17573 [22.09.2015]. 

• Schulze, Heidrun & Witek, Kathrin (i.pr.). Rekonstruktiv denken und handeln als Praxis der Beteiligung von Kindern [Reconstructive thinking and acting as practice of children's participation]. In Julia Franz, Ute Reichmann & Bettina Völter (Eds.), Rekonstruktiv denken und handeln. Rekonstruktive Soziale Arbeit als professionelle Praxis (Series: Rekonstruktive Forschung in der Sozialen Arbeit, Vol. 14). Opladen: Budrich (to be published in 2017). 

•Schulze, Heidrun & Witek, Kathrin (2014). Speaking with, listening to and holding discussions with children on the topic of violence in school. Research findings and points to be considered for practical application. Teacher Education, 23(2), 77-92.